logo_wiadlek

Tu Nie Boli: Odczarować Gabinety Stomatologiczne

Pomimo, że żyjemy w XXI wieku, wizyta w gabinecie stomatologicznym nadal kojarzy się pacjentom głównie ze strachem przed bólem. Szacuje się, że lęk przed dentystą dotyka około 36% populacji, a dalsze 12% cierpi na dentofobię.  Badania wskazują, że połowa osób cierpiących na dentofobię rozwinęła swój strach przed dentystą w dzieciństwie.

Z tego względu, z inicjatywy Septodont powstał Program Tu Nie Boli. Jego głównym założeniem jest edukacja lekarzy dentystów i pacjentów w obszarze skutecznej kontroli bólu i przeciwdziałanie dentofobii.

Jak podkreśla inicjatorka i pomysłodawczyni Programu Tu Nie BoliKamila Wojtulewska-Hańczaruk – Dyrektor Generalny Septodont, Europa Centralno-Wschodnia, Polska, kraje Bałtyckie, Rosja oraz CIS – „ta szeroko pojmowana koncepcja programu, ma w założeniu „odczarować” strach pacjenta przed gabinetem stomatologicznym. Aby do tego doszło w pierwszym etapie kompleksowo zostali przeszkoleni lekarze dentyści. Szkolenie odbywało się w ramach certyfikowanego przez Okręgową Izbę Lekarską Programu Tu Nie Boli. Program szkolenia zawiera w sobie elementy psychologii, marketingu i profesjonalnej obsługi, farmakologię, techniki wykonywania znieczuleń, potencjalne powikłania miejscowe, dawkowanie leków u pacjentów specjalnych (dzieci, kobiety w ciąży, pacjenci z chorobami serca), a także niezbędne w tym celu – akcesorium oraz aspekty prawne. Tak przeszkoleni specjaliści są obecnie w stanie zapewnić bezstresowe i bezbolesne zabiegi stomatologiczne, a właściwie potraktowany pacjent „lękowy” podczas kolejnych wizyt ulega prawdziwej „transformacji”, stając się stopniowo coraz bardziej ufny i zmotywowany do systematycznych wizytPo czterech latach szkolenia lekarzy dentystów, realizujemy drugi etap Programu Tu Nie Boli, skierowany do pacjentów. Uświadamiamy, że wizyta u dentysty nie musi wiązać się ze stresem i przeżyciem, który pozostawia trwały ślad w świadomości i doprowadza do dentofobii. Kierujemy pacjentów (szczególnie tych „lękowych”) do gabinetów stomatologicznych oznaczonych logo Tu Nie Boli. Dzięki mapie gabinetów dostępnej na stronie www.tunieboli.pl, pomagamy w znalezieniu właściwego dentysty, eksperta w kontroli bólu, zachowując tym samym u pacjenta poczucie bezpieczeństwa i tylko dobre wspomnienia z leczenia bez bólu– mówi Kamila Wojtulewska-Hańczaruk.

Jak wskazuje Agnieszka Łykowska – Tarnowska – lekarz stomatolog, psycholog kliniczny w Centrum Psychoterapii Interego – „Dentofobia dotyczy osób w każdym wieku, niezależnie od płci czy statusu socjoekonomicznego. To bardzo powszechny lęk, który może pociągać za sobą dotkliwe konsekwencje zdrowotne”.

Warto mieć na uwadze, że zdrowie jamy ustnej jest głównym czynnikiem wpływającym na ogólny stan zdrowia, więc zarządzanie dentofobią jest konieczne. Konsekwencje zdrowotne dla osób zaniedbujących profilaktykę jamy ustnej są poważne, gdyż zdrowie jamy ustnej rzutuje na zdrowie całego organizmu. Już sam kamień nazębny jest nie tylko defektem i przyczyną nieświeżego zapachu z ust, ale także może skutkować następstwami w postaci paradontozy czy próchnicy. Osoby, które z powodu lęku unikają wizyt u dentysty, ryzykują próchnicę, chorobę dziąseł, wczesną utratę zębów, oraz innymi problemami zdrowotnymi (np. problemami kardiologicznymi). Badania stomatologiczne potwierdzają, iż stan jamy ustnej kobiety może mieć wpływ na przebieg i moment zakończenia ciąży.

 „Wizyta w gabinecie stomatologicznym powinna odbyć się co najmniej 2 razy w okresie ciąży przy braku potrzeb leczniczych i co 6 miesięcy po narodzinach dziecka. Termin pierwszej wizyty najkorzystniej ustalić na 3.- 4. miesiąc ciąży, drugiej zaś w 8. miesiącu ciąży – podkreśladr n.med. Agnieszka Wal-Adamczak– lekarz stomatolog, współzałożycielka Polskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej, członek Sekcji Bólów Jamy Ustnej i Twarzy Polskiego Towarzystwa Badania Bólu.

Wizyta z dzieckiem u dentysty to dla większości rodziców ogromny stres. Rodzice na ogół nie wiedzą, kiedy jest odpowiedni moment na pierwszą wizytę dziecka w gabinecie stomatologicznym i jak powinna przebiegać wizyta adaptacyjna.

Dzieci pojawiające się w gabinecie stomatologicznym przychodzą z bagażem doświadczeń zarówno pozytywnych jak i negatywnych określonych przez środowisko, w którym dziecko jest wychowane, a które znajdują odzwierciedlenie w nastawieniu i zachowaniu dziecka – tłumaczydr n.med. Agnieszka Wal-Adamczak.

Każdy stomatolog miewa w swojej pracy klinicznej dni, gdy w jego gabinecie pojawia się pacjent „lękowy”– i jakpodkreśladr. n. med. Agnieszka Pacyk lekarz stomatolog, wykładowca Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – jest to sytuacja zarówno częsta, jak i nieprzewidywalna w skutkach. Człowiek, który się bardzo boi, swoim zachowaniem może w różnoraki sposób oddziaływać na otoczenie. Lekarz z reguły szybko potrafi zidentyfikować taką osobę, bo konfrontuje się z trudnościami komunikacyjnymi i pewnym, swoistym rodzajem napięcia. W tym momencie, właściwa reakcja dentysty i zaangażowanego w proces leczniczy personelu medycznego, ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego, a nawet bezpiecznego przebiegu wizyty”.

Pacjent „lękowy” to dla dentysty prawdziwe wyzwanie. Wielu lekarzy w badaniach ankietowych przyznaje, że jest to dla nich najcięższa strona tego zawodu. Taki pacjent wymaga bowiem świadomego korzystania z wiedzy i narzędzi, z których korzystają psychologowie, psychoterapeuci czy psychiatrzy. Profesjonalne postępowanie z pacjentami „lękowymi” powinno stanowić integralną część współczesnej praktyki klinicznej, ponieważ skala występowania zjawiska dentofobii w populacji jest znaczna. Terapia musi być spersonalizowana, dostosowana do konkretnego pacjenta, po właściwej jego ocenie. 

W dniu 27 maja 2021 roku w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie odbyła się konferencja prasowa inaugurująca kampanię edukacyjną Tu Nie Boli. O skali problemu, jakim jest strach przed wizytą u dentysty i wynikających z tego konsekwencjach zdrowotnych, oraz o możliwościach skutecznej kontroli bólu, rozmawiali dr. n. med. Agnieszka Pacyk – lekarz stomatolog, wykładowca Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Agnieszka Łykowska-Tarnowska – lekarz stomatolog, psycholog kliniczny w Centrum Psychoterapii Interego, dr n.med. Agnieszka Wal-Adamczak– lekarz stomatolog, współzałożycielka Polskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej, członek Sekcji Bólów Jamy Ustnej i Twarzy Polskiego Towarzystwa Badania Bólu, dr hab. n.med., n. o zdr. Jarosław Woroń – farmakolog kliniczny, kierownik Zakładu Farmakologii Klinicznej Katedry Farmakologii Wydziału Lekarskiego UJ CM w Krakowie, sekretarz Zarządu Polskiego Towarzystwa Badania Bólu oraz Kamila Wojtulewska-Hańczaruk – inicjatorka i pomysłodawczyni programu Tu Nie Boli, Dyrektor Generalny Septodont, Europa Centralno-Wschodnia, Polska, kraje Bałtyckie, Rosja oraz CIS.

Konferencja stanowiła oficjalne rozpoczęcie kampanii edukacyjnej Tu Nie Boli, której organizatorem jest Septodont. Celem kampanii jest popularyzacja idei skutecznej kontroli bólu w gabinecie stomatologicznym i „odczarowanie” lęku pacjenta przed dentystą. Ambasadorką kampanii jest aktorka, Katarzyna Zielińska. Patronami kampanii są Polskie Towarzystwo Badania Bólu, Polska Akademia Stomatologii Dziecięcej. Patronem medialnym jest Onet.

Koncept kreatywny, hasło kampanii „Zachowaj dobre wspomnienia. Tu Nie boli” podkreślają naturalną radość z dobrej chwili, którą każdy chciałby zachować w pamięci, i utrwalić za pomocą zdjęcia wykonanego aparatem fotograficznym. Koncept został odzwierciedlony w Key Visualu z wizerunkiem Ambasadorki kampanii.

Planowane działania edukacyjne będą miały zasięg ogólnopolski i potrwają w okresie od 27 maja do końca października 2021 roku. Miesięczna kampania prowadzona we współpracy z portalem Onet, Patronem medialnym kampanii zaistnieje na portalu Onet. Kobieta. Kampania będzie aktywnie prowadzona w mediach społecznościowych. Internauci mogą dołączyć do społeczności na Facebooku: www.facebook.com/TuNieBoli/oraz na Instagramie www.instagram.com/tunieboli/.  W działaniach na FB i IG będzie kontynuowany koncept kreatywny w formie różnych aktywności np. akcja selfie „dzielenie się dobrymi wspomnieniami”, akcja selfie „najładniejszy uśmiech”, akcja selfie „znalazłam/em mojego dentystę”. Plan komunikacji obejmuje cykliczne posty, infografiki edukacyjne, ciekawe konkursy organizowane zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie oraz współpracę ze znanymi influencerkami.

Ⓒ 2019 Aluna